آشپزخانه ایمن - راه های پیشگیری از آتش سوزی و برق گرفتگی

آشپزخانه ایمن - راه های پیشگیری از آتش سوزی و برق گرفتگی

تدابیر ساده ای وجود دارند که می توان با رعایت آنها از بروز حوادث در محیط آشپزخانه پیشگیری کرد. در ادامه به این راهکار های ساده می پردازیم.


ترموکوپل

تمام وسایل گازسوز باید مجهز به ترموکوپل باشند.شاید در هنگام خرید وسایل گاز سوز وجود ترموکوپل کمی تجملی و لوکس به نظر برسد ولی در واقع این مورد از ضروری ترین بخش های وسایل گاز سوز است.اگر به هر علتی مانند جریان هوا یا سر رفتن مواد غذایی از ظروف یا نوسان در جریان گاز شعله خاموش شود، ترکوکوپل با قطع جریان گاز مانع از وقوع سانحه خواهد شد.


تماس آب و برق ممنوع

گاهی بدلیل مشغله کاری در آشپزخانه وسایل برقی مانند آب میوه گیری یا مخلوط کن یا کلید و پریز را با دستان خیس لمس می کنیم. ولی باید بدانیم که همیشه دست خیس ما و جریان برق موجود در وسایل برقی خطر بزرگی هستند که با خشک کردن دست قابل پیشگیری است.همیشه از تماس آب با کلید ها و پریز ها و وسایل برقی جلوگیری کنید.


کلید های محافظ جان

کلید هایی در بازار موجود است که به اندازه مقاومت الکتریکی بدن حساس بوده و به محض تماس بدن با جریان برق آن را قطع میکند.این کلید ها به میزان زیادی از برق گرفتگی افراد جلو گیری می کنند.در سیمکشی منزل خصوصا آشپزخانه از کلید های محافظ جان استفاده کنید.


دقت به اطراف اجاق گاز

گاهی پیش می آید که به دلیل تمرکز به آشپزی از بودن دستمال و دستگیره های پارچه ای اطراف اجاق گاز غافل شویم. همین بی توجهی کوچک ممکن است باعث آتش سوزی شود. عناصر و مواد آتش زا را از اطراف اجاق گاز و فر دور نگه دارید.


کپسول آتش نشانی

همواره در آشپزخانه خود یک کپسول آتش نشانی شارژ شده داشته باشید.


جوش شیرین

جوش شیرین برای خاموش کردن شعله های کوچک آتش موثر است. در دسترس بودن جوش شیرین برای جلوگیری گسترش شعله های کوچک مفید خواهد بود.