از بین بردن رسوب ضخیم کتری و سماور

از بین بردن رسوب ضخیم کتری و سماور

قبل از اینکه به شرح روش های مختلف برای از بین بردن رسوب در کتری ها و سماور ها بپردازیم بیان نکاتی ممکن است مفید باشد.وجود رسوب در سماور یا کتری شما نشان دهنده دو نکته است.اول اینکه آبی که شما استفاده میکنید حاوی املاح است و دوم سماور یا کتری شما این املاح را در هنگام جوش آب به بدنه جذب کرده و مانع از نوشیده شدن آن می گردد.
پس اگر آبی که استفاده میکنید حاوی املاح بوده و کتری یا سماور شما رسوب ندارد نشان دهنده این معنا خواهد بود که این املاح در صورت وجود در آب نوشیده می شوند.
موضوع جالب اینکه هرچه میزان رسوب در سماور یا کتری بیشتر باشد قدرت جذب آن هم بدلیل به وجود آمدن سطح تماس بیشتر افزایش خواهد یافت.
به همین علت تولید کنندگان سماورهای با کیفیت، سطوح داخلی سماور را بر خلاف سطح خارجی آن سیقلی نمی کنند. نکته مهم اینکه میزان جذب رسوبات در سماور ها و کتری های برنجی به مراتب بیشتر از انواع استیل آن است.
با این حال اگر قصد زدودن رسوب سماور یا کتری خود را دارید از روشهایی که در سایت بیتوته به آنها اشاره شده استفاده کنید.


شُک حرارتی

كتري را داغ كنيد و ناگهان مقداري آب سرد درون آن بريزيد( براي اين منظور نبايد كتري یا سماور بسيار داغ شود. چون موجب صدمه دیدن آن مي گردد.)


استفاده از سرکه

سركه و آب را به نسبت سه به یک درون كتري یا سماور ريخته و مدت 10 دقيقه بجوشانيد و سپس آن را شسته و چند نوبت با آب بجوشانید.


رسوب زدايي مفيد

در ظرف مورد نظر 2 يا 3 سيب زميني رنده كنيد و مدت نيم ساعت با آب درون آن،بجوشانيد و بعد يك تكه زاج سفيد كوبيده، به آن اضافه كنيد سپس ظرف را شسته و برای اطمینان چند نوبت با آب بجوشانید.


استفاده از جوش شيرين

مي توانيد براي جرم گيري کتری یا سماور از محلول آب و جوش شیرین استفاده کرده و روي شعله بگذاريد و برای اثر بخشی بیشتر چند نوبت تکرار کنید. در آخر برای زدودن کتری از محلول کتری یا سماور را شسته و چند نوبت با آب بجوشانید.


منبع : بیتوته