دمنوش اکیناسه (سرخارگل)

دمنوش اکیناسه (سرخارگل)

خواص اکیناسه (سرخارگل) بسیار زیاد و ناشناخته است و این گیاه یک گیاه درمانی قوی و بومی امریکای شمالی است. این گیاه درمانی قوی، به‌طور گسترده‌ای برای جلوگیری و درمان سرماخوردگی معمولی به‌کاررفته‌است. هر بخش از اکیناسه مانند ریشه، برگ‌ها و گل‌ها می‌توانند برای ساخت دارو به‌کارروند. دانشمندان، مطالعات زیادی برای بررسی موادشیمیایی موجود در ریشه اکیناسه و همچنین قسمت‌های بالایی گیاه انجام‌داده‌اند. آنها دریافتند که ریشه گیاه اکیناسه حاوی غلظت بالایی از روغن‌های فرار است.
قسمت‌های بالاتری که بیرون از خاک رشدمی‌کنند، پلی‌ساکارید بیشتری دارند که ممکن‌است باعث عملکرد ایمنی شود. به همین دلیل ریشه اکیناسه (سرخارگل) در درمان‌های دارویی خیلی از بیماری‌ها و دردها به‌کار رفته‌است. مواد شیمیایی متعدد موجود در گیاه اکیناسه مانند تحریک‌کننده‌های فوق‌العاده سیستم ایمنی عمل‌می‌کنند و خواص درمانی مفیدی دارند. بیشتر فواید سلامتی و زیبایی گیاه اکیناسه (سرخارگل) به دلیل وجود فلاونوئیدها، روغن‌های معطر، پلی‌ساکارید، اینولین و ویتامین C است. به استناد مرکز درمانی دانشگاه مریلند، آن بخش از گیاه اکیناسه که در بالای خاک رشدمی‌کند دارای فواید بسیار مفید و قوی برای سلامتی و زیبایی است. در آلمان، گیاه اکیناسه (سرخارگل)، یک درمان گیاهی طبیعی برای عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، زخم‌های با روند درمانی کند و عفونت‌های دستگاه ادراری محسوب‌می‌شود. فواید سلامتی و زیبایی اکیناسه خیلی بیشتر از این‌هاست که قصددارم آنها را در این مقاله معرفی‌کنم.


سیستم ایمنی را بهبودمی‌بخشد


بهبود سیستم ایمنی یکی از مزیت‌های مفید اکیناسه است. همه ما می‌دانیم یک سیستم ایمنی سالم، نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر بیماری‌های و سرماخوردگی معمول ایفامی‌کند. نوشیدن چای اکیناسه نیز فرآیند درمان را تسریع‌می‌کند.


خطر سرطان را کاهش‌می‌دهد


با استناد به تحقیقات چاپ‌شده توسط موسسه ملی سلامت، استفاده از اکیناسه (سرخارگل) می‌تواند خطر سرطان مغز را کاهش‌دهد. این یکی از فواید سلامتی شگفت‌انگیز اکیناسه است که قصد معرفی آن را در این مقاله داریم. فوتوکمیکال‌های موجود در اکیناسه دارای خواص دارویی هستند. مطالعات زیادی دریافتند که گیامایه‌های اکیناسه توانایی مبارزه با تومورها را دارند.


درد را تسکین‌می‌دهد


اکیناسه فواید سلامتی متعددی دارد و عجیب نیست که یک مسکن درد طبیعی قوی محسوب‌می‌شود. نوشیدن چای اکیناسه در تسکین دردها و بیماری‌های مختلف مانند سردرد، تبخال، سرخک، سوزاک، گلودرد، مارگزیدگی، ورم لوزه، شکم‌درد و دندان‌درد موثر است.


التهاب را کاهش‌می‌دهد


اکیناسه با داشتن خواص ضدالتهاب می‌تواند در رفع التهاب ناشی از عوامل مختلف مانند سم‌ها، اضطراب و کم‌خوابی موثرباشد. برای کاهش التهاب، فقط باید اکیناسه (سرخارگل) را منظم مصرف کنید. نوشیدن گیاه اکیناسه به افرادی که باید با شرایط التهابی مزمن مانند روماتیسم مفصلی مبارزه‌کنند توصیه‌می‌شود. بنابراین، کاهش التهاب در فهرست فواید سلامتی اکیناسه قرارمی‌گیرد.


مانند ملین عمل‌می‌کند


اکیناسه نیز مانند خیلی از گیاهان می‌تواند وضعیت‌های مختلف مربوط به دستگاه گوارش و معده را تسکین‌دهد. اکیناسه با داشتن خواص ملین و آرام‌بخش، می‌تواند به‌عنوان یک درمان خانگی برای یبوست به‌کاررود. اگر شما به وضعیت‌های مزمن‌تری دچارید، باید روزانه دو فنجان چای اکیناسه بنوشید تا به‌میزان قابل‌توجهی تسکین‌یابید. هرگز، روزانه بیشتر از دو فنجان چای اکیناسه ننوشید زیرا مصرف بیش‌ازحد آن، نتیجه عکس دارد.


سلامت روانی را بهبودمی‌بخشد


گیاه اکیناسه نه تنها دارای فواید سلامتی برای جسم است بلکه فواید سلامتی روانی متعددی نیز دارد. اکیناسه (سرخارگل) برای درمان دردهای خاص مربوط به ADHD/ADD توصیه‌می‌شود. کودکان و بزرگسالان مبتلا به ADHD/ADD معمولا اختلالات عاطفی مانند افسردگی، اضطراب و فوبیای اجتماعی را تجربه‌می‌کنند. اکیناسه یک درمان گیاهی برای ADHD محسوب‌می‌شود. برای بهبود قابل‌توجه، مصرف ۲۰ میلی‌گرم اکیناسه توصیه‌می‌شود.


با عفونت‌ها مبارزه‌می‌کند


اکیناسه درمانی عالی برای عفونت‌ محسوب‌می‌شود. به استناد موسسه ملی سلامت، نوشیدن اکیناسه، خوردن آن یا استفاده از کرم دارویی اکیناسه می‌تواند خطر پیشرفت عفونت‌های واژن را تا ۱۶ درصد کاهش‌دهد. اکیناسه در درمان تبخال دستگاه تنفسی، عفونت‌های خونی، مالاریا، بیماری لثه، حصبه، سیفلیس، عفونت قارچی واژن و عفونت‌های دستگاه ادراری موثر است.


ویروس‌ها و باکتری‌ها را می‌کشد


ویروس‌ها و باکتری‌ها عامل ایجاد خیلی از بیماری‌ها در بدن ما هستند. فواید شگفت‌انگیز اکیناسه شامل مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود. مصرف منظم اکیناسه می‌تواند با افزایش تولید سلول‌های سفید خون، سیستم ایمنی شما را تقویت‌کند. همچنین، اکیناسئین فراوان موجود در اکیناسه توانایی جلوگیری از حمله ویروس‌ها و باکتریها به سلول‌های سالم را دارد. برای کشتن ویروس‌ها و باکتری‌ها، اکیناسه باید به صورت طبیعی یا به‌شکل مکمل مصرف‌شود.


از سلامت دهان و دندان محافظت‌می‌کند


اکیناسه برای سلامت دهان و دندان نیز مفید است. مصرف منظم اکیناسه می‌تواند خطر ورم لثه که یک عفونت باکتریایی است را کاهش‌دهد. همچنین، نوشیدن چای اکیناسه یا مصرف مکل‌های اکیناسه می‌تواند به حفظ سلامتی و قدرت دندان‌های شما کمک‌کند. این کاربرد مفید اکیناسه را، در هنگام صحبت از فواید شگفت‌انگیز گیاه اکیناسه، نباید از قلم انداخت.


زخم‌ها را درمان‌می‌کند


زمانی که از زخم و جراحت رنج‌می‌برید، باید برای تسریع زمان بهبود و فرآیند درمان از اکیناسه استفاده‌کنید. استفاده از اکیناسه می‌تواند به خلاصی بدن از باکتری و فرآیند درمان زخم‌ها کمک‌کند. بنابراین، در صحبت از فواید سلامتی شگفت‌انگیز اکیناسه، نباید توانایی‌اش در درمان زخم‌ها را نادیده‌بگیرید.


آنفولانزا و سرماخوردگی را درمان‌می‌کند


درمان آنفولانزا و سرماخوردگی یکی از فواید سلامتی گیاه اکیناسه است. استفاده از اکیناسه می‌تواند علائم آنفولانزا و سرماخوردگی مانند آبریزش بینی را کاهش‌دهد. این فایده اکیناسه به دلیل خواص ضدباکتری آن است. به محض اینکه متوجه علائم آنفولانزا و سرماخوردگی شدید، باید چای اکیناسه بنوشید یا دوز تجویزشده اکیناسه را برای تسریع فرآیند بهبود مصرف‌کنید.


رشد مو را تقویت‌می‌کند


اکیناسه در تقویت رشد و کنترل ریزش مو موثر است. مصرف یا استفاده منظم گیاه اکیناسه می‌تواند موی‌تان را ضخیم‌تر کند. توصیه‌می‌شود زمانی که چای اکیناسه را بر مو و پوست سرتان می‌گذارید، برای افزایش جریان خون در پوست سر و تقویت فولیکول‌های مو، مو و پوست سرتان را ماساژدهید.


عوارض جانبی اکیناسه (سرخارگل)


آیا به فواید شگفت‌انگیز سلامتی و زیبایی اکیناسه (سرخارگل) علاقه‌مندید؟ به‌هرحال، قبل از مصرف اکیناسه، بیایید عوارض جانبی ناخواسته اکیناسه (سرخارگل) را بشناسیم. خوشبختانه، بیشتر افراد، بعد از مصرف اکیناسه، عوارض جانبی شدیدی را تجربه‌نمی‌کنند. به‌هرحال، درصورت حساسیت داشتن به گیاهانی مانند گل‌همیشه‌بهار، کهنه‌واش، گل مروارید، گل داوودی، مصرف اکیناسه ممکن‌است باعث واکنش حساسیتی در شما شود. عوارض جانبی مصرف زیاداکیناسه شامل مشکلات گوارشی، گیجی و تهوع است. برای اطمینان، می‌توانید قبل از مصرف اکیناسه با پزشک خود یا ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.
زنان باردار و مادران شیرده نباید گیاه اکیناسه را مصرف‌کنند.


منبع : مجله کسب و کار بازده